torsdag 29 juni 2017

Berättande är en läkande kraft - Gunhild Berger



På torsdag den 29 juni åker Gunhild Berger till Island för att delta i kursen My life, my story. Kursens tema är Rörelser och berättelser.

Gunhild Berger är den enda från Finland som kommer att delta i berättarkursen på Island.

      Jag ser verkligen fram emot kursen. Det känns jättespännande, som ett lockande äventyr, säger hon glatt.

Under de senaste åren har läkande berättande bjudit både Gunhild och åhörarna på många spännande och tänkvärda upplevelser. För närmare tio år sedan deltog hon i en kurs i Åbo och året därefter i en annan kurs i Ekenäs.

      Jag hade i många år som Tant Hilda Gredelin berättat sagor på skolor, daghem och bibliotek. Men läkande berättande var helt nytt för mig. Jag blev genast inspirerad av genren.

När Gunhild började var berättande över lag ännu ganska ovanligt, men under årens lopp har det blivit allt mer populärt. Det arrangeras till exempel berättarfestivaler. I höstas deltog hon i en sådan i Kristinestad och i våras, tillsammans med några andra representanter för Kultur Österbotten, i en berättarfestival i Skellefteå.

För ett par år sedan deltog hon i ett symposium på en vecka i Stockholm och i höstas, också i Stockholm, på kursen Läkande berättande i terapeutiska processer.

      Tack vare kurserna och berättarfestivalerna har jag lärt mig mycket och fått många nya kontakter.

Läkande berättande används bland annat inom fredsarbete, som konfliktlösningar, för personlighetsutveckling, i fängelser och arbetet med flyktingar, långtidssjuka barn och äldre personer.

Gunhild är den enda här i trakten som ägnar sig åt genren läkande berättande. Hon har besökt flera äldreboenden och pensionärsträffar.

      Jag väljer alltid berättelser med budskap. Berättelsen ska skapa tolerans, ge tröst och insikt. Berättandet är också ett möte människor emellan, något som är nog så viktigt i dagens samhälle.

Alla människor har ett behov av att berätta för varandra, säger hon.

      Läkande berättande är ett redskap för att se livet ur en annan synvinkel. Varje berättelse är en bit ur livet satt i en vackrare ram. Berättelsen ger lyssnaren nya insikter och förhoppningsvis distans till de egna problemen.

Gunhild beskriver berättandet, storytelling, som själens språk.

      Det utgör en bro till det undermedvetna. Förmedlingen av budskapet underlättas då man berättar i stället för att säga direkt. Lyssnarna får ofta aha-upplevelser.

Inlevelsen är viktig
Även om Gunhild jobbar på bibliotek och läser mycket och ofta, använder hon aldrig böcker eller papper då hon håller sina berättarstunder.

      Nej, jag berättar helt fritt, men läser för det mesta in mig på förhand. Min egen inlevelse och stunden påverkar hur berättelsen blir och framför allt hur den påverkar lyssnarna. Tack vare rösten, betoningen och olika gester blir en berättelse alltid mer levande, säger hon.

      Men det är inte min uppgift att tolka berättelsen för lyssnarna. Det är upp till var och en vad man tar till sig.

Läkande berättande ingår som en del i projektet Glädjespridarna.

      Jag kommer gärna ut och delar med mig av olika berättelser, hälsar Gunhild och tillägger att en berättarkväll kommer att arrangeras på Fagerbacka fäbodställe i Purmo den 19 augusti.

Text och foto: Margaretha Sundkvist


VEM?

Namn: Gunhild Berger.
Ålder: 64.
Yrke: Biblioteksfunktionär.
Bor: I Lillby, Purmo.
Familj: Make, tre utflugna barn och två barnbarn.
Fritidsintressen: Berättarkonst, litteratur, orientering, skidlöpning och trädgårdsarbete.
Läser helst: Deckare, relationsromaner och biografier.
Uppskattar: Naturen och familjen.
Ogillar: Avundsjuka och likgiltighet.


BILDTEXT
Tack vare rösten, betoningen och olika gester blir en berättelse mer levande, säger Gunhild Berger som de senaste åren engagerat sig i genren Läkande berättande.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar